Är verkligen helt förvirrad med mina inlägg, uppdateringarna kommer att hoppa lite i tiden (har ju midsommar och rester av Peking kvar) Men; I tisdags reste vi till Shanghai, för att dagen därpå besöka Metso i Shanghai.
I Shanghai hände inte så mycket. Det var en jätte trafikstockning och vi kom inte fram förrän på kvällen. Väl framme så lämnade våran "guide" oss på¨hotellet och sa att vi skulle synas dagen därpå. När vi berättade detta för Mark (våran Kineskompis som också är Guide, men som inte fick följa med) blev han jättepaff; Tidigare år brukade guiden tydligen erbjuda sig att följa med vart vi ville. Nåja, vi tog oss upp i Shanghai World Finincial Center, efter många om och men, som är världens tredje högsta byggnad. Men det var regn och dimma. Så allt vi såg var vitt, vitt, vitt. Hur misslyckat som helst. Sen fick vi knappt tag i en taxi hem till hotellet. När vi väl kom hem efter att ha väntat på taxi i 40 min i spöregn så skulle jag och Carro sova (givetvis fick vi sova i ett rökrum som endast hade dubbelsäng med ett täcke och fönster mellan säng och dusch (porrum)) så var sängen stenhård. Då menar jag att man KÄNNER fjädrarna i sängen. Det är mjukare att ligga i tält med endast underlag. Blåmärken på höfterna, SÅ hård var sängen. Hemsk upplevelse. För att toppa detta så hade vi låst in alla värdesaker i ett rum i lägenheten, eftersom en vaktmästare skulle komma och laga en massa saker (vilket han givetvis INTE gjorde). När vi kom hem och skulle låsa upp så funkade det inte. Givetvis hade dörren gått i baklås. Vi fick hämta Mark och han fick ringa någon som ringde någon och det slutade med att vi fick betala 50 yuan (50 kr, men i Kina är det väldigt mycket pengar) för att en gubbe kom med kreditkort och öppnade. Helt galet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar